راهنمای نگارش مقاله

تاریخ آخرین به روز رسانی:  زمستان 1401

 

نکات مهم:

* امضا فرم های تعهدنامه نویسندگان، تعارض منافع و موافقت با کپی رایت و ارسال آن ها هنگام ثبت مقاله، توسط نویسندگان محترم الزامی می باشد:

  • فرم تعهدنامه نویسندگان (word) یا (pdf)
  • فرم تعارض منافع(word) یا (pdf)
  • فرم موافقت با کپی رایت (word) یا (pdf)

* پردازش کلیه مقالاتی که از 1401/4/1 به بعد ارسال شوند، رایگان خواهد بود.

* تمامی مقالات ارسالی قبل از ورود به فرآیند داوری از طریق نرم افزار مشابهت یاب بررسی خواهند شد (مشابهت زیر 10 درصد قابل قبول، بین 10 تا 30 درصد نیازمند اصلاح و بیشتر از 30 درصد غیرقابل قبول است). توجه داشته باشید مسئولیت اصالت اثر با نویسنده مسئول است و در صورت تخلف نویسنده، آگاهی نشریه در هر مرحله از فرایند سبب رد مقاله خواهد شد و حق نشریه برای پیگیری قانونی محفوظ خواهد بود.

* فصلنامه به مقالاتی که در سایر نشریات و یا همایش ها منتشر شده اند، ترتیب اثر نخواهد داد ودر در صورت آگاهی از این امر در هر مرحله (اعم از دریافت، داوری و یا چاپ)، فرایند داوری و چاپ را متوقف خواهد کرد و من بعد از نویسنده های آن مقاله ای را پذیرش نخواهد نمود.

داوری مقالات به صورت دو سو کور می باشد، بنابراین فایل اصل مقاله باید بدون نام و مشخصات نویسندگان تنظیم شده و مشخصات نویسندگان در فایل جداگانه ای بارگزاری شود.



آرایش کلی مقاله:

راهنمای تصویری ثبت نام و ارسال مقاله در اینجا قابل مشاهده است. هم چنین توضیحات لازم در مورد فرمت مقالات در زیر ارائه شده است.

 1- هر مقاله باید نتیجه پژوهش نویسنده (ها) ودر راستای الویت های فصلنامه و موضوعات تدوین شده بوده و دارای اصالت و نوآوری و نتیجه یک کار تحقیقاتی باشد.

2- مقالات ارسالی تنها باید دارای 10 عنوان اصلی (و تعدادی زیر‌عنوان در صورت نیاز) به شرح زیر باشد:

  • چکیده، مقدمه، پیشینه تحقیق، مواد و روش ها، یافته ها، بحث و نتیجه‌گیری، مشارکت نویسندگان (درصد همکاری نویسندگان بدون ذکر نام)، تشکر و قدردانی، تعارض منافع، منابع.

3- نسخه اولیه باید به‌صورت تک‌ ستونی تهیه و تنظیم شود.

5- نوشته های مقاله باید روان و برابر دستور زبان فارسی بوده و در صورت استفاده از واژه های مخفف لاتین، تنها برای اولین بار فرم کامل آن دقیقا کنار آن و در پرانتز آورده شود و در صورت تکرار نیازی به تکرار فرم کامل و گسترده آن نیست. از درج پاورقی خودداری فرمایید.

6-  از به کار بردن واژه ­ها و اصطلاحات لاتین که دارای معادل متداول فارسی است خودداری نمائید. در صورت لزوم معادل انگلیسی کلمات در پرانتز مقابل کلمه درج شود. از درج کلمات انگلیسی در پاورقی خودداری فرمایید. 

7- مقاله باید در نرم افزار Word 2007 و یا بالاتر مطابق فرمت فصلنامه تایپ شود. آماده سازی مقاله جهت چاپ توسط تیم ویراستاری و صفحه آرایی صورت خواهد پذیرفت.

8-  کلمات فارسی با قلم  B Nazanin وکلمات انگلیسی باقلم Times New Romans تایپ شود.

9-  تیترهای اصلی با فونت سایز 12 بولد و تیترهای فرعی 12 ایتالیک باشد. متن مقاله در همه قسمت ها و منابع و مراجع سایز 12 باشد. تیتر جدول ها و شکل ها سایز 11 و متن همه جدول ها سایز 11 باشد. کلیه متن ها و نوشته های انگلیسی داخل متن با سایز 10 و عنوان انگلیسی سایز 14 باشد.

10-  کلیه شکلها، عکسها و نمودارها باید به فرمت JPEG  و با کیفیت خوب در داخل فایل اصلی مقاله قرار داده شده و در صورت نیاز و تقاضای نشریه به صورت جداگانه نیز بارگزاری شوند.

11-  شکلهای رنگی، نقشه ها و نمودارها در نسخه الکترونیکی و چاپی رنگی خواهند بود.

12- در فایل مشخصات نویسندگان، مشخصات کامل نویسندگان (فارسی وانگلیسی) بعد از عنوان ذکرشود. هم چنین نویسنده مسئول با قرار دادن ستاره در بالای نام و در پانویس صفحه اول مشخص و ایمیل او ذکر گردد. همچنین، عنوان نویسندگان باید در برگیرنده وابستگی سازمانی ایشان و به ترتیبِ رتبه، گروه، دانشکده، دانشگاه ، شهر، کشور باشد. مثال:

  • هاشم داداشپور، دانشیار گروه طراحی و برنامه ریزی شهری و منطقه ای، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس تهران، ایران

 13- در صورت استفاده از جدول، نمودار، شکل ویا نقشه نکات زیر بایستی مورد توجه قرار گیرند:

  • شماره وعنوان جداول دربالای جدول و همراه با منبع بیان شود.
  • شماره و عنوان شکل ها در پائین و همراه با منبع بیان شود. از ذکر عنوان های «نمودار»، «عکس»، «نقشه» و.. خودداری شده و همه با عنوان «شکل» آورده شود.

 14- اگر مقاله دارای حامی مالی یا تامین کننده اعتبار پژوهش است، درج این امر ذیل عنوان «تشکر و قدردانی» الزامی است.


ساماندهی مقاله:

 1-عنوان

عنوان باید صریح، دقیق و مختصر، فونت B Titr  سایز 14 باشد.

 2-چکیده فارسی و انگلیسی:

چکیده باید به زبان فارسی و انگلیسی ،حداکثر تا 250 کلمه ودر برگیرنده زمینه وهدف ،روش بررسی،یافته ها، بحث ونتیجه گیری باشد. از آوردن نکات مقدماتی،بدیهی ،حاشیه ای یا توجیهی خودداری شود. چکیده انگلیسی باید دقیقا معادل فارسی آن باشد. به همراه چکیده انگلیسی، عنوان مقاله به انگلیسی، نام نویسندگان به لاتین و وابستگی علمی و درجه دانشگاهی به زبان انگلیسی ارائه شود.

همچنین پس از پذیرش علمی مقاله، بارگذاری چکیده مبسوط فارسی و انگلیسی الزامی خواهد بود (با حجم حدود 1000 تا 1500 کلمه و چکیده فارسی شامل عناوین مقدمه، مواد و روش، یافته ها، نتیجه گیری و چکیده انگلیسی کاملا منطبق با چکیده فارسی و شامل عناوین Introduction, Materials and Methods, Findings, Conclusion ).

3-کلمات کلیدی:

کلمات کلیدی بایستی بین 4 تا 7 واژه بوده و به ترتیب حروف الفبا نوشته شود (هم در فارسی و هم در انگلیسی).

4- متن اصلی مقاله:

این بخش شامل عناوین زیر است:

الف) مقدمه: باید در برگیرنده دانش موجود درباره موضوع و مبانی نظری آن، ضرورت انجام تحقیق وهدف مطالعه باشد.

ب) پیشینه تحقیق

ج) مواد و روشها: نوع مطالعه، جامعه پژوهشی، نمونه مورد مطالعه، روش نمونه گیری، ابزار گردآوری داده ها و روشهای آماری (در صورت استفاده) به دقت بیان شود.

د) یافته ها: در این قسمت، از متن، جداول، نمودار وعکس به تناسب برای بیان یافته ها استفاده شود. جداول ونمودارها باید دارای شماره وعنوان کامل و رسا باشد ومحل قرار گیری عناوین به همان ترتیبی که در بالا ذکر شد، قرار گیرد.

ه) بحث و نتیجه گیری: مقاله در آخرین بخش از بدنه اصلی خود، باید بخشی به نام بحث ونتیجه گیری داشته باشد، که مروری بر کل مقاله به عنوان نتایج حاصل است. در این بخش بایستی یافته های مهم تحقیق بر اساس اهداف ویژه آن به اختصار و با رعایت ترتیب منطقی ذکر گردد. هم چنین اگر فرضیاتی در مطالعه مطرح شده، تائید ویا رد آن مورد بحث قرار گیرد. این بخش بایستی به صورت روشن ودر حد یافته های تحقیق بیان شود.

و) مشارکت نویسندگان: درصد همکاری نویسندگان بدون ذکر نام

ز) تشکر و قدردانی: چنانچه مقاله دارای حامی مادی یا معنوی باشد، درج قدردانی از حامی یا تامین کننده اعتبار پژوهش الزامی است. در صورت عدم وجود نیز ذکر گردد که مقاله حامی مادی و معنوی ندارد.

ح) تعارض منافع

ط) منابع: شیوه ارجاع دهی مقالات از ابتدای سال 1401 مطابق با شیوه ونکوور (Vancouver) است.

* برای ارجاع دهی در متن به صورت زیر عمل شود:

 - منابع مورد استفاده به ترتیب ورود به متن شماره  گذاری شوند؛ مثال: [1].

- چنانچه از یک منبع در دو قسمت از متن استفاده میشود همان شماره منبع اصلی مجددا تکرار شده و نیازی به اختصاص شماره جدید نیست.

- چنانچه دو رفرنس برای یک جمله مد نظر است شماره هر دو رفرنس در پایان جمله بیاید؛ مثال: [4و1].

* برای فهرست منابع به صورت زیر بیان شود:

- تعداد منابع پایانی با منابع استفاده شده در متن باید یکسان باشد. منابع فارسی به انگلیسی برگردان شود و در انتها کلمه [In Persian] نوشته شود.

- نحوه منبع دهی:

نام خانوادگی نویسنده(فاصله)حرف اول نام کوچک(.)عنوان مقاله(.)نام مجله(فاصله)سال انتشار(فاصله)ماه(;)دوره ی انتشار(شماره)(:)شماره صفحات(.)لینک DOI یا DOR

به طور مثال برای منابع انگلیسی:

Dadashpour H. Yousefi Z. Centralization or Decentralization? A Review on the Effects of Information and Communication Technology on Urban Spatial Structure. Cities 2018 Aug; Vol 78:194-205.https://doi.org/10.1016/j.cities.2018.02.013 

و برای منابع فارسی:

Raeisi M. Noghrekar A. Semantics in Architectural Works Based on Islamic View. Naqshejahan 2019; 8(4): 259-266.20.1001.1.23224991.1397.8.4.7.5 [In Persian]